Anonim

CLUB

Pemandu

Roda stereng, stereng dan … "BULL TAIL"

Nampaknya peranti yang biasa di dalam kereta - stereng - juga mempunyai sejarah tersendiri, dan agak menarik. Kata Sergei KANUNNIKOV.

Bermula, terdapat sebuah kereta tanpa stereng sama sekali! Pemandu menguasainya dengan tuil panjang melengkung. Pada awal abad ini, nama samaran yang terkenal - "oxtail" - dilekatkan pada tuas ini. Kawalan sedemikian telah digunakan, khususnya, pada Daimler dari 1899, Oldsmobile pada tahun 1901, yang dilesenkan oleh Dux Rusia, dan model lain.

Di kebanyakan kereta pertama, stereng tidak pekeliling. Rim dengan garis leher yang besar, seperti helm pesawat moden, juga mempunyai tuil menegak untuk memudahkan teksi. Hampir semua helem kemudian terletak secara mendatar. Mereka adalah diameter kecil dengan rim tebal - hampir seperti sekarang.

Secara beransur-ansur, sudut lajur pemandu lebih dekat dengan moden. Kemudi tebal diperbuat dari kayu, dengan tiga hingga empat jarum mengait. Pada masa kini, rim kayu adalah tanda prestij khas. Tetapi bilangan jurucakap berkurangan dan pada tahun 1955 ia datang kepada satu: roda kemudi bercakap pada Citroen-DS19 menjadi, pertama, salah satu komponen sensasi kereta, dan kedua, ciri-ciri Citroens berikutnya.

Butang tanduk di tengah-tengah stereng muncul pada 30-an. Tetapi pada masa itu, kawalan isyarat bunyi pada beberapa kereta telah dikeluarkan pada cincin yang berasingan. Reka bentuk ini berlangsung agak lama. Dia sudah biasa dengan "Kemenangan" generasi ketiga, Volga GAZ-21, VAZ 2101, IZH-412.

Pada tahun 50-an, fesyen datang dari Amerika Syarikat untuk rim stereng sangat tipis dengan sangat tersekat, seperti yang dipercayai, hab selamat. Roda stereng nipis, yang dianggap anggun, sememangnya dibenarkan pada kereta Amerika dengan penggalak hidraulik. Roda stereng nipis Eropah, khususnya pada VAZ 2101 dan IZH yang sama, diingati tanpa simpati.

Pada 30-an dan 40-an, pada sesetengah kereta, contohnya, Tatra 87, roda stereng muncul dengan lekuk-lekuk yang diambil dari wayar spring yang agak nipis. Adalah diandaikan bahawa semasa kemalangan reka bentuk itu akan mengurangkan impak pemandu pada stereng. Walau bagaimanapun, bahaya yang lain timbul - hub tetap berada di tempat, dan wayar, apabila terkena keras, kadang-kadang memecah, menyebabkan kecederaan lain.

Idea stereng tidak bulat tidak menjadi letih untuk merangsang imaginasi stylists. Di Imperial Custom Southampton pada tahun 1960, stereng telah diratakan di bahagian atas. Sekarang, roda stereng seperti gaya Formula 1 ditawarkan oleh beberapa syarikat khusus. Walau bagaimanapun, pada kereta formula, stereng adalah hipersensitif - anda tidak perlu memintas stereng, tidak seperti di kereta konvensional. Dengan cara ini, butang pelbagai sistem, termasuk peralihan gear, dipaparkan pada roda stereng "formula".

Roda stereng pelepasan cepat telah digunakan pada kereta lumba sejak 30-an - tanpa ini, mustahil untuk masuk ke dalam kokpit. Dan pada "Mercedes-300SL" siri rilis pertama, stereng itu, walaupun tidak boleh ditanggalkan, tetapi berbaring. Jika tidak, mereka tidak dapat masuk ke dalam kereta sukan yang sempit dengan ambang yang sangat tinggi.