Anonim

CLUB OF FANS CAR

INGIN - PERCAYA …

TIDAK PERNIAGAAN, SAHAJA!

Jurutera Alexey Vul dari Donetsk memasang enjin diesel yang luar biasa: ia diatur mengikut skema Balandin - mekanisme slaid engkol digunakan.

Alexander BUDKIN. Gambar penulis

Idea enjin sedemikian telah diketahui sejak abad yang lalu. Pereka enjin pesawat S. Balandin berusaha untuk mewujudkannya semasa Perang Dunia Kedua. Walau bagaimanapun, nasib ciptaan ini sukar. Perjuangan menentang kekurangan enjin pesawat masa depan terlalu berlarutan - peperangan sudah berakhir, dan di sana enjin jet tiba pada masa. Bersaing dengan mereka dalam kuasa tertentu - parameter ini kemudian diserlahkan - enjin Balandin tidak dapat dilakukan. Prototaip ternyata begitu tidak sempurna bahawa motor luar biasa pada asasnya tidak dapat dipikir, walaupun mereka mempunyai kelebihan, yang akan dibincangkan di bawah.

Apakah prinsip operasi misteri enjin ini, demi yang, seperti yang mereka katakan, taman bandar? Marilah kita mencairkan dari sejarah dan beralih kepada teknologi (lihat Rajah). Daripada rod penyambung, enjin Balandin menggunakan rod yang disambungkan dengan tegar ke omboh. Pasangan ini hanya melakukan pergerakan salingan (atas dan ke bawah) - tiada guncangan rod penyambung atau "peralihan" omboh. Dua batang 2 duduk bersebelahan di atas crankshaft 3 diputar 90 ° dengan satu sama lain. Aci itu sendiri melakukan putaran berganda: di sekeliling paksi dan paksi pengangkutnya 4. Ini adalah tepat gerakan undang-undang ini yang membolehkan kuasa untuk disalurkan dari batang yang bergerak secara progresif ke sangkar cranksing berputar dan seterusnya ke pengangkut.

Enjin yang dipasang mengikut skema sedemikian jauh lebih padat daripada yang tradisional. Daya jahitan praktikal tidak bertindak pada omboh. Dan yang paling penting: dalam skema Balandin, bahagian yang paling lemah kurang dimuatkan. Gambar di atas menunjukkan dua batang penghubung yang dipasang dengan piston: di sebelah kiri enjin Balandin, di sebelah kanan enjin konvensional dengan diameter silinder sama (100 mm). Dalam keadaan biasa, daya dari tekanan gas ditransmisikan melalui galas yang agak kecil dari kepala atas rod penyambung, kemudian melalui galas kepala yang lebih rendah - ia sudah lebih besar, tetapi di sini beban meningkat: daya inersia daripada putaran ditambah. Terdapat hanya satu galas dalam reka bentuk Balandin, dan saiznya lebih besar daripada galas kepala bawah yang mempunyai rod penyambung konvensional. Kami mengambil kira bahawa daya inersia di sini juga kurang, dan ketua yang lebih rendah daripada enjin Balandin tidak boleh dipisahkan.

Sekarang mengenai kelemahan. Yang utama ialah sambungan kinematic yang berlebihan. Cuba letakkan rod tegar pada masa yang sama pada tiga sokongan - berayun? Sokongan tambahan dalam contoh ini adalah sambungan yang berlebihan. Untuk memasang mekanisme sedemikian, sama ada fleksibiliti tinggi sokongan atau ketepatan ideal dalam pembuatan bahagian diperlukan. Dan kerana galas bebola crankshaft atau poros itu sendiri tidak dapat dibuat fleksibel, ia tetap bergantung pada ketepatan pembuatan tertinggi atau … mengubah skema kinematik. Di jalan terakhir dan pergi Wool engineer. Benar, sementara kaedah penyelesaian masalah itu dirahsiakan.

Pendekatan umum pengarang terhadap penciptaan motor adalah pelik. Aliran kerja, sebagai bahagian yang paling sukar dalam kerja, pengikut Balandin dipinjam sepenuhnya dari Zetor diesel traktor Czech. Saya hanya menyusun semula kepala silinder dan muncung individu dari enjin penderma, dan saya betul-betul menyalin kebuk pembakaran dan lokasi relatifnya. Oleh kerana omboh enjin diesel baru adalah keluli, dan oleh itu lebih panas, namun ia perlu memperkenalkan perubahan dalam proses kerja: tekanan suntikan sedikit meningkat, tempohnya berkurangan, sudut pendahuluan suntikan yang berbeza dipilih.

Oleh itu dari "puncak" dan "bawah" yang asal, sebuah enjin diesel berbentuk V silinder empat dengan sudut sudut 90 °, dan empat lejang. Berhenti, pembaca yang canggih akan berkata, dengan skema sedemikian, mustahil untuk mencapai perubahan seragam berkelip: selepas membahagikan tempoh kitaran penuh 720 ° ke empat silinder, kita dapat 180 °. Benarlah di sini kilat-kilat bergantian tidak sekata: 0 °, 90 °, maka jeda 270 ° dan lagi 0 ° dan 90 °. Saya terpaksa menggunakan pam bahan api pengedaran Stanadyne dengan pendorong yang bergerak balas, direka untuk enjin lapan silinder, dan menghantar bahan api dari empat kelengkapan "tambahan" ke longkang. Beberapa lagi unit dipinjam dari kereta yang berlainan: penjana Mitsubishi, starter Daewu, liner dari KAMAZ, Garrett turbocharger dari Volkswagen akan muncul dalam masa terdekat, dan jurutera tidak akan mengingat radiator yang diambil dari siapa. Plus sejumlah besar bahagian DIY. Dan semua ini, apabila dipasang, berjaya berfungsi.

Sudah tentu, untuk memasang enjin yang luar biasa dalam keadaan garasi, terutamanya enjin diesel, adalah tugas yang sangat sukar, hampir tidak realistik. Jadi saya ingin tahu apa rahsia itu. Ternyata tidak ada yang baru: kesabaran, kerja, pengalaman luas dalam pembaikan enjin diesel asing moden dan turbochargers untuk mereka (!). Sekali, dia secara bebas membuat sepasang penyerang untuk pam suntikan bahan api - tidak ada apa-apa, ia berfungsi.

Tetapi selepas semua, operasi seperti memerlukan taman mesin yang serius? Ia juga dicipta sendiri dan juga tidak dalam satu tahun. Ia dikehendaki membuat bangku ujian dengan motor beban dua lakonan - enam bulan kerja keras dan bangku itu siap. Masalah "kecil" yang timbul semasa kerja-kerja dibantu oleh perpustakaan rumah. Selepas itu, katakan bahawa Kulibins telah dipindahkan!

Nah, apa yang bukan produk kilang, kecuali pengumpul memberikan perhimpunan manual.