Anonim
Image Pengedaran saat automatik - apa yang salah dengan frasa ini?

Untuk sebab-sebab tertentu, ramai yang percaya bahawa kereta pemanduan semua roda adalah salah satu yang sentiasa mengubah semua roda, berpaut ke jalan. Oleh itu, dia didakwa tidak takut menggantung, tergelincir dan masalah lain, kerana mana kereta "biasa" boleh terperangkap "dari biru". Tetapi ini, untuk meletakkannya sedikit, sedikit salah. Atau sebaliknya, sama sekali tidak.

Jika anda tidak mengambil kira geseran dan kerugian yang lain, maka satu perkara yang pasti: momen pada roda yang dipandu dari kereta pacuan semua roda sentiasa sifar. Terlepas dari adanya gandingan, pembezaan, dispenser, dll. Apabila, sebagai contoh, dalam pemacu semua roda Niva, satu roda membeku di udara, maka ia tidak akan bergerak (kecuali, sudah tentu, perbezaan tengah dikunci). Untuk pergi, anda perlu menyekat perbezaan ini. Benar, pada paksi dengan roda beku, saat ini akan kekal sifar, tetapi pada paksi lain, setiap roda akan mempunyai separuh usaha motor.

Adalah penting untuk memahami bahawa walaupun jika paksi dengan pembezaan terkunci, anda membayangkan sepasang roda yang dipinjam dari kereta keretapi, maka apabila salah satu roda digantung, saat itu akan hilang, tapi di sisi yang lain tetap, walaupun desain itu jelas monolitik! Tetapi tidak ada yang mengejutkan dalam hal ini. Anda hanya perlu memahami bahawa separuh yang memoles asfalt memakai sementara kedua tetap dalam keadaan asalnya, kerana ia digantung di udara, walaupun ia berputar. Perkara yang sama berlaku pada gandar dengan pembezaan terkunci.

Ada soalan? Tanya! [email protected]

  • Penilaian pemanduan semua roda boleh didapati di sini.